fredag 28 september 2012

Lim som underlack.

Hade tänkt få upp detta inlägg redan igår, men efter omständigheter jag inte kunde rå för blev det inte så. Men nu kommer det iaf.

Jag har nyligen, precis som Lela, provat på det här med lim som underlack när en lackar med glitterlack. Idén till detta fick jag när jag läst det här. Jag klickade mej vidare från Meisie's Nails till Pretty Purple Polish och Overpolished som skrev om att Essence gjort ett Peel off Base Coat. Tydligen var detta gjort på vanligt lim. PVA glue för att vara exakt, vet dock inte vad det har för svensk motsvarighet. De hade båda en enkel tutorial där de visade hur en kunde göra sin eget peel off base. Sagt och gjort, det gjorde jag. Och här tänkte jag visa hur det gick.

Köpte detta lim på Panduro. Försökte läsa mej till ett lim som torkade relativt fort och så tyckte jag vattenlösligt var en bra grej. Kontaktlim ska nog inte användas till detta. :-) Hällde över lite lim i en gammal nagellacksflaska (och satte på en ny etikett för säkerhets skull).
Något som kan va bra att tänka på när man målat på limmet och väntar på att det ska torka, är att inte pyssla med något som har med vatten att göra. Jag gick på toa och när jag tvättade händerna så försvann ju såklart limmet. Klantigt!
Jag väntade inte på att det skulle torka helt och hållet då torktiden är ca en timme, yttorrt fick räcka. Det betedde sej ungefär som ett lack: om man kände på det med fingern så var det torrt, men om man rörde lite på den så liksom sköv man även på limmet.
Sen målade jag på glitterlacket, Cleopatra från China Glaze fick det blir eftersom jag håller på med alla mina ovisade fortfarande. Skriver om själva lacket i ett separat inlägg.

Ca fyra lager glitter.

Något jag märkte under tiden det höll på att torka var att lite lim liksom sipprade ut i kanterna. Det blev lite kletigt där. Men det var bara att pilla bort och tvätta sej (försiktigt!) med vatten. Jag målade på kvällen och hade tänkt fota på morgonen innan jobbet, men hann inte. Tänkte att jag skulle göra det när jag kom hem istället. Men det blev lite svårt då tre av fem naglar ramlade av under dagen. Eller ja, inte naglarna såklart, utan lacket. I ett enda fint sjok allihop. Så jag fick måla igen för att kunna ta bilden ovan. Och när jag tog bort det igen blev det som på bilden nedan. Den största delen är från tummen som fick sitta kvar under hela dagen. De andra delarna hade antagligen också kunnat tas av hela om man låtit det sitta längre. Men nu hade detta inte hunnit härda.

Det var inte alls svårt att få av, och på mina naglar syntes inte ett spår av att de skulle tagit skada. Lite pill i kanterna bara, där lacket antagligen kommit utanför limmet. Men det var nemas problemas.

 Vet inte om jag fått med allt, men om inte så lägger jag till i kväll. Om det är nån som har frågor så svarar jag gärna på dem. Och min fråga till er är: skulle ni kunna tänka er att prova??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar